|
We gebruiken allemaal heel veel energie. En dat wordt elk jaar steeds meer en meer. Dit komt ook doordat er steeds meer elektrische apparaten bijkomen. We gebruiken steeds meer energie, maar we gebruiken veel meer dan dat nodig is. We gebruiken te veel energie en dat is niet alleen nadelig voor je energierekening, maar ook voor het milieu. Als je energie gaat besparen dan is dat niet alleen goed voor jezelf maar ook voor het milieu. Met energiebesparing kan je de opwarming van de aarde tegen gaan. Het besparen van energie is niet lastig als je weet hoe dit moet. Er zijn daarom een aantal tips die je kunt gebruiken. Voorkom sluipgebruikAls je een apparaat niet meer gebruikt en op standby zet dan dan verbruikt het apparaat nog steeds 75% van de energie. Dit weten heel veel mensen niet. Soms weten mensen niet of een apparaat op stand by staan. Je kan er achter komen door te kijken of het lampje van de televisie bijvoorbeeld rood brand. Of als de telefoonlader nog warm aanvoelt. Een televisie kan wel tot 35 euro sluipverbruik hebben per jaar. Dit kan je oplossen door de stekker uit het stopcontact te halen. Of een verlengsnoer met een aan en uit knop aan te schaffen, zodat je alle apparaten uit kan zetten. Gebruik energiezuinige apparatenAls een energiezuinige apparaat aan vervanging toe is dan is het goed om een energiezuinige variant aan te schaffen. Het verbruik van de apparaten kan je herkennen aan het energielabel. Tegenwoordig kiezen mensen veel voor A+++ apparaten. Mensen denken vaak dat een A+ apparaat een energiezuinig apparaat is. Bij wasmachines, vaatwassers, koelkasten, en vriezers is dit zelfs het laatste label in de markt. Zuinige apparaten zijn veel duurder dan minder zuinige apparaten, maar het verschil verdien je terug in stroomverbruik. Je kan ook energie besparen door erop te letten hoeveel je verbruikt.
|
Veelgestelde vragen
Hoeveel energie verbruikt een apparaat op standby?▼
Een apparaat op standby verbruikt nog steeds ongeveer 75% van de normale energie. Een televisie kan zo tot 35 euro sluipverbruik per jaar kosten. Je kunt dit voorkomen door de stekker uit het stopcontact te halen of een verlengsnoer met aan/uit knop te gebruiken.
Hoe herken ik een energiezuinig apparaat?▼
Energiezuinige apparaten herken je aan het energielabel. Tegenwoordig zijn A+++ apparaten het meest populair. Voor wasmachines, vaatwassers, koelkasten en vriezers is A+++ zelfs het hoogste label dat beschikbaar is op de markt.
Waarom besparen op energie?▼
Energiebesparing is goed voor jezelf en het milieu. Het verlaagt je energierekening en draagt bij aan het bestrijden van de opwarming van de aarde. We gebruiken veel meer energie dan nodig is, dus besparing heeft direct effect.
Zijn energiezuinige apparaten duurder?▼
Ja, energiezuinige apparaten zijn duurder in aanschaf, maar het verschil verdien je terug door lager stroomverbruik. Op termijn zijn ze dus goedkoper dan minder zuinige apparaten.
Hoe weet ik of mijn apparaat op standby staat?▼
Je kunt dit herkennen door te kijken of lampjes branden, bijvoorbeeld het rode lampje van een televisie. Ook een warme telefoonlader duidt op standby-gebruik. Het is beter om apparaten volledig uit te schakelen.












