Sterren door een vergrootglas

Groot op de voorpagina wordt de break-up tussen twee beroemdheden beschreven. Het trekt de aandacht. Mensen worden nieuwsgierig en willen weten hoe de scheiding is verlopen. Waarom vinden mensen de gossip zo interessant?

Halo-effect

Mensen zijn altijd al geïnteresseerd geweest in het leven van een beroemdheid. We plaatsen de sterren vaak op een voetstuk, waardoor ze als idolen gezien worden en een voorbeeldfunctie worden voor vele volgers. Door het plaatsen op een voetstuk krijgen de sterren, volgens mediapsycholoog William Rice, een zogenoemde aura om zich heen. Door die aura blijven mensen geïnteresseerd. Het draait de volgers niet om het karakter, maar enkel het beroemd zijn. Dit wordt ook wel het halo-effect genoemd; aan beroemd zijn worden goede eigenschappen toegedicht. Kortom, vele bekendheden zijn beroemd door het beroemd zijn. Dit blijkt een versterkend effect te hebben, zolang de sterren in beeld blijven. De kennis of talenten zullen uiteindelijk geen invloed meer hebben. Beroemdheden zoals één van de Kardashians kent men door en door; ze begeeft zich in jetsetkringen, beschikt over een inloopkast met de mooiste kleding, heeft bodyguards, en af en toe is ze verstrikt in een rel. “Dat houdt het allemaal spannend om naar te kijken”,  laat Rice weten.

Pispaal

Toch kan de spanning binnen korte tijd omslaan. Door verandering in het gedrag van de sterren, zoals irritant zijn of zielig doen, is men niet langer geïnteresseerd meer. “In Nederland zie je vaak dat zo iemand een pispaaltje van de media wordt, zoals Dries Roelvink of Johan Vlemmix.” Zo blijkt dat wanneer je eenmaal het pispaaltje bent, je niet gemakkelijk van het imago afkomt. “Ja, als je dat eenmaal bent, blijft er van je beroemdheid niets over. Daar kom je niet meer van terug”. Ook in dit geval wordt het gedeeld op elke showbizzsite, helaas wel in negatieve vorm.

http://showbizz24.be

Lees deze artikelen voor meer inzicht

Optimaliseer klantinteracties met Service Cloud

In de wereld van vandaag is klantenservice meer dan alleen een afdeling; het is een cruciaal onderdeel van je bedrijfsstrategie. Met de juiste tools kun je klantinteracties optimaliseren en je klanten een onvergetelijke ervaring bieden.

Ontdek de geheimen van meesterschap in kappersvakmanschap

Ben je klaar om de geheimen van het kappersvak te ontdekken? Of je nu een doorgewinterde kapper bent of net begint, er is altijd iets nieuws te leren. Laten we samen duiken in de wereld

Ontdek de kunst van maatwerk trappen

  Ben je bezig met het (her)inrichten van je huis? Vaak wordt de trap over het hoofd gezien, terwijl een goed ontworpen trap niet alleen functioneel is, maar ook een echte eyecatcher kan zijn. Hier

Ontdek de nieuwste artikelen die je niet mag missen!

Ontdek de nieuwste en meest boeiende verhalen die je echt niet wilt missen. Duik in diverse onderwerpen en zorg ervoor dat je altijd goed op de hoogte bent van wat er speelt.

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Een webshop beginnen

Heb je nu een enorm goed bedrijfsidee en wil je dit tot uiting brengen? Dan is één manier om een

Met het hele gezin genieten

Door de strenge corona maatregelen en het stijgende aantal besmettingen, is het van belang om het sociale contact zo veel

Online op de hoogte

Het nieuws lijkt overspoeld te worden met de huidige status van de Coronagevallen en het vaccin. Sinds kort is het

Geen berichten meer om te tonen