|
Nadat corona de hele wereld heeft aangevallen, is alles veranderd. Het virus heeft de wereld overgenomen, met geen genade, voor niemand. Zelfs een jaar later, zijn er weer heel veel gevallen. Ook is er nog steeds geen vaccin: zo hardnekkig is het virus. Ook is er veel mutatie in het virus, waardoor het moeilijker is om de goede vaccin te maken. En laten we niet praten over hoe besmettelijk is: met alle ziektes is het heel moeilijk om goed aan de slag te gaan met een tegenmiddel. Er zijn heel veel gevolgen van corona, en er zijn meer nadelen dan voordelen aan. Natuurlijk, er wordt minder broeikaseffecten benut, maar daar tegenover staat het instorten van de economie en ook: eenzame ouderen. Met alles wat er is gebeurd, wordt daar misschien wel het minst aan gedacht, maar toch is het een feit. Sinds de corona crisis zijn heel veel ouderen eenzamer geworden. Kinderen en kleinkinderen kunnen niet op bezoek komen, omdat iedereen besmet kan raken, het is dus niet veilig. Vooral nu kerst er aan komt, zitten veel ouderen op het puntje van hun stoel. De kerstkaartjes die ze gaan krijgen zijn niet genoeg voor een hele maand zonder contact. Natuurlijk hebben de meeste ouderen het niet heel slecht. Er zijn veel hulpmiddelen voor ouderen, zoals valpreventie ouderen in tehuizen, maar dit zijn de basisbehoeftes. Bij de basisbehoeften horen natuurlijk ook menselijk contact, vooral op wat misschien hun laatste dagen zullen zijn. Naast de eenzaamheid is er natuurlijk ook de angst om zelf besmet te raken. Zoals we gemerkt hebben, raakt het virus ouderen veel harder dan jongeren. Natuurlijk, jongeren kunnen ook overlijden er aan, maar bij een oud persoon is dit bijna wel een zekerheid. Het is geen fijne manier om te overlijden. Ze zijn helemaal alleen, en krijgen het dan ook nog eens heel erg benauwd.
|
| http://lavicta.nl |
Veelgestelde vragen
Waarom zijn ouderen tijdens corona eenzamer geworden?▼
Ouderen kunnen geen bezoek ontvangen van familie omdat het besmettingsrisico te hoog is. Dit isolement heeft geleid tot ernstige eenzaamheid, vooral rond feestdagen zoals Kerstmis.
Welke gevolgen heeft eenzaamheid voor ouderen?▼
Eenzaamheid kan leiden tot depressie, gezondheidsklachten en psychische problemen. Bij ouderen is dit extra ernstig omdat ze waarschijnlijk hun laatste jaren willen delen met naasten.
Zijn er hulpmiddelen beschikbaar voor eenzame ouderen?▼
Ja, er zijn basishulpmiddelen zoals valpreventie in tehuizen, maar deze voorzien niet in het belangrijkste: menselijk contact en sociale interactie.
Waarom is corona gevaarlijker voor ouderen?▼
Het virus raakt ouderen veel harder dan jongeren door hun zwakkere immuunsysteem. De kans op overlijden is bij oudere mensen aanzienlijk hoger.
Hoe kunnen we eenzame ouderen helpen?▼
Regelmatig contact, bezoeken met veiligheidsmaatregelen, telefoongesprekken en video-calls zijn essentieel. Aandacht voor hun sociale welzijn is net zo belangrijk als medische zorg.
